Informacje podstawowe
Jest to nowe, zremasterowane1 wydanie gry, która pierwotnie ukazała się w 2010 roku.
Wcielamy się w niej w pisarza, tytułowego Alana Wake'a, który wyposażony w latarkę i broń walczy z siłami ciemności, starając się odnaleźć swoją zaginioną żonę.
Rozrgywkę ogdlądamy z perspektywy trzeciej osoby, tzn. kamera ustawiona jest za plecami, nieco ponad postacią, którą kierujemy.
Gra podzielona jest na kolejne fabularnie progresywne epizody, niczym współczesne seriale TV.
Wady i zalety
Zalety
- Rozgrywka odbywa się w stabilnych 60 FPS2.
- Świetny wygląd pod względem zastosowania gry „światłocienia” - bardzo dobra implementacja HDR3.
- Gra korzysta z rozbudowanych funkcji kontrolera Dualsense, w tym z haptycznych triggerów,choć niektóre wibracje, te imitujące robienie kroków są odrobinę za słabe.
- Świetne efekty dźwiękowe! Zwłaszcza odłos przypominający złowieszczy wiatr, gdy pojawiają się wrogowie, który mimo że korzystałem z pojedynczego głosnika bluethooth i to ustawionego z prawej strony monitora wydawał się przestrzenny.
- Gra jest liniowa i świetnie pokazuje dokąd podążać, a to poprzez rozerwany płot lub poprzez deski ustawione jak rampa
- Samochody! Są i można nimi jeździć. Nie jest to GTA, ale nadal...
Wady
- W trakcie cutscenek, liczba klatek spada drastycznie do okolo dwudziestu i poniżej, ponadto filmiki zacinają się.
- Kamera, która potrafi zaszaleć gdy jednocześnie wykonasz doskonały unik, a jednocześnie gdzieś w tle pojawi się nowy wróg, na którego twórcy gry chcieli Ci zwrócić uwagę. Jak w obrotowych ujęciach z Matrixa.
- Postać męczy się po przebiegnięciu 20 m, jak jakiś nałogowy palacz (nie, w grze ani razu Alan nie pali szluga ☺).
- Miejscami nudna ekspozycja, gdy jakaś postać zaczyna opowiadać coś związanego z lore, ale robi to stojąc w miejscu, hamując progres.
- W grze parę razy, na początku danego epizodu, tracimy cały ekwipunek i musimy od nowa go kolekcjonować.
- Wrogowie często spawnują4 się za graczem, o czym przekonujesz się, gdy dostajesz siekierą przez łeb ☺
- Nużąca na dłuższą metę rozgrywka, poprzez:
- żmudny sposób walki, gdzie najpierw trzeba oświetlić wroga latarką, by stał się wrażliwy na obrażenia, a następnie trzeba go zastrzelić,
- powtarzanie w kółko tych samym kilku wrogów,
- generalnie recykling pomysłów, sytuacji, walk.
Gra mie ma wystarczającej unikalnej i ciekawej zawartości, aby usprawiedliwić czas trwania, który na normalnym poziomie trudności wyniósł u mnie 20h.
Co najmniej jeden epizod jest całkowicie zbędny i mam wrażenie, że został dodany, by sztucznie wydłużyć grę.
- Gra nie pozwala robić screenshotów! Kiedy próbujesz, włącza menu gry, które przysłania scenę. Tutaj natomiast znajduje się kilka przykładów, jak wygląda grafika.
Ciewakostki
- Coś dziwnego zadziało sie z poziomem trodności „normal”, na którym grałem. Dowód.
Słowniczek:
- Remaster - Gra wydana ponownie po latach na kolejne generacje konsol/ na lepsze PC, zazwyczaj z ulepszoną grafiką, Ale małymi zmianami co do mechaniki i przebiegu rozgrywki.
- FPS - ilość wyświetlanych klatek na sekundę. Im więcej, tym lepiej, wszelki ruch jest wtedy bardziej płynny.
- HDR - po polsku wysoki zakres dynamiczny sprawia, że na jednym obrazie występują zarówno obszary kompletnie ciemne, obok bardzo jasnych i nie wpływają one na siebie, nie mieszając się ze sobą, tworząc szary, wyblakły obraz.
- Spawnować oznacza zradzać się, materializować np. wroga przez silnik gry.
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL